lördag 7 februari 2009

Battlestar Galactica s04e14


Håll i hatten vilket bra avsnitt! lipade nästan när Roslin höll sitt tal till onda vice presidenten!

Också vill jag säga att jag applåderar BSG som aldrig backar undan svåra ämnen; abort, religion, ras, dödsstraffet osv. Även om detta avsnitt slutade som det gjorde känner jag på mig att debatten kommer tas upp igen. BSG är bara ytterligare ett bevis på något jag vetat sen jag började titta på Star Trek som liten. Sci-fi, bör och ska ta upp viktiga politiska frågor och ständigt ifrågasätta våra fördomar. Det är faktiskt ganska konstigt att inte Star Trek har fått det erkännande det så väl förtjänar. Herregud, ok nån svart tant vägrar flytta på sig på bussen, men låt oss inte glömma att Star Trek var den absolut första teveserie som visade en svart kvinna som faktiskt hade makt! Dessutom, kvinnlig samt otroligt kapabel kapten och aidsvulcans som kräver likabehandling. I could go on forever!

Inga kommentarer: