tisdag 6 januari 2009

Vicky Cristina Barcelona


Kan någon sluta tänka att det är en bra idé att låta Woody Allen komba sin semester med filminspelningar? Vicky Cristina Barcelona är en tråkig och otroligt seg komedi/drama/matine om folk och hur kassa de är på att bli glada. Släng in lite triangeldrama, bisexualitet och neurotiska fruntimmer så bor filmen i ett nötskal.

Självklart finns det plats för Scarlett Johansson i detta tråkighetens epos. Hörru Scarlett, jag minns när du faktiskt ansträngde dig för att agera i filmer. Detta var innan du blev utnämnd till 2000talets Marilyn Monroe och lutade dig tillbaka såpass mycket att horisontalläget blev ett faktum i varenda jävla film du var med i.

Och likaledes självklart finns det plats för en otroligt irriterande narrativ röst som proklamerar det uppenbara i tid och otid. Det är liksom inte bara en voice over då och då utan det är en konstant ström av voice over:ande som beskriver varenda liten minimal detalj och alla triviala händelseförlopp från början till slut. Jag svär om man skulle transkribera filmen skulle voice overn stå för lätt 60% av talandet. Det är så illa att jag stundtals var övertygad att jag kollade på introt till säsongsavslutningen av Pushing Daisies. HERRE.

Också Woody, för varenda kass film du slänger ur dig blir Annie Hall lite, lite sämre. Still pretty badass, men ge det några år.

Det enda bra jag kan säg om Vicky Cristina Barcelona är att det finns en kille som pratar om snorkling och han var ganska skoj.

3 kommentarer:

Vaktis sa...

Innan filmen ba: Hehe. Snart blir det naket! *hehe*
Under filmen ba: Snart. *väntar*
Efter filmen ba: Vanurå? Noll procent naket? *besviken*

Menhursomhelst. Man var ju inte där ensam. Om man säger.

masha sa...

jag såg den igår. asså HATADE den där jävla konstnärssjälen så jävla mycket. och när båda bah ÅÅH *KÄR* och man bah GIVE ME A BREAK. värst var början då han bah "come with me to blablabla and we'll make luuuuuve" och man bah men gud, dö jävla mongo.

Josefine sa...

jag visste det! alla andra bara "åh den är så bra. skitbra". men jag saatt jag nästan vet att den är crap. och voila det är den tydligen. går på magkänsla och skiter helt enkelt i att se den.