onsdag 21 januari 2009

wristcutter state a garden story



jag har sett två sjukt töntiga filmer i kategorin feel good-indierulle. jag skulle egentligen bara skriva om wristcutters a love story, men det går inte riktigt att förklara hur dålig den filmen är utan att blanda in garden state, en annan riktigt kass jävla film. helst skulle jag också vilja dra in amélie i hela röran men jag tänker att det duger såhär, less is more osv.

bah premiss dådå:

Heterosexuella människor med lyxproblem möts i all sin medelklassiga olycka och finner magin i tillvaron!


Kassa skådisar, överdoser av gullighet och lagom mycket quirky situationer för att ladda tusen indietjejers luggkammar-batterier. det existerar såklart inte någon högre form av eftertanke eller djup i filmerna även om man lätt kan luras att tro att det finns intentioner i genrebeteckningen. när man väl tänker efter (något som uppenbarligen ingen gör) så är både garden state och wristcutters ungefär på samma nivå som 27 dresses eller random rom-com med julia roberts.

ba släng, nuke from orbit och gräv ner. sluta hypa filmer som juno, garden state och amélie - Im looking at you, indiekids och oprah winfrey.

5 kommentarer:

Anonym sa...

men YES!!! hatar wrist cutters så jävla mycket. hatar alla pseudodjupa skräp-indiefilmer. de finns endast till för att lura alla små indiebarn att tro att de är lite smartare, lite mer kultiverade än gemene man. uppenbarligen är de inte det.

nico sa...

haha, precis, feelgood-filmer för emokids. tycker inte det är ok någonstans, natural selection liksom, man ska må kass om man är emo. inte sitta och snyfta glädjetårar i ben och jerryglassen.

Anonym sa...

meeeeh. jag tycker vi behöver lite gulligt bland allt bittert!

nico sa...

gulligt är okej, men det får ju gärna vara kvalitativt gull och inte bara mindless drone-gull såsom i wristcutters/garden state. tycker fan att man hellre ska kolla på in the land of women om man vill feel-gooda. eller så kan man helt enkelt ge upp gullfilmerna och flytta sig vidare till teveserier, för där finns det ju jättemånga kvalitetsgullserier. jag tänker på wonderfalls, dead like me, pushing daisies osv.

maya sa...

mmm. Jag rekomenderar eagle vs. shark, om du inte sett den! :)